Pokud se chystáte kupovat ojetý motocykl, je třeba dávat si pozor na pár věcí:
- v první řadě – je dobré vyzpovídat po telefonu majitele, nebo prodejce motocyklu a pokusit se od něj zjistit co nejvíce informací ( historie servisů, historie havárií, kolik tam bylo majitelů, celkový technický stav atd). Zároveň buďte obezřetní a dejte na dojem, jak na vás prodejce při komunikaci působí. Nezřídka se stává, že jedete na „TOP KUS“ u kterého pak na místě zjistíte, že se jedná o „banán“ a klika že mlátí tak, jak když se k vám snaží dotlouct partner/ka, kterou jste včera opustili.
- v dalším kroku je dobré (pokud je to možné), ověřit si před fyzickou návštěvou původ motocyklu. To znamená, požádat prodávajícího o VIN, případně o kopii velkého technického průkazu a pokud jsou k dispozici protokoly z technických kontrol. Pokud máte k dispozici VIN, můžete si snadno ověřit kilometry najeté v ČR dle TK, na webových stránkách Ministerstva dopravy: www.kontrolatachometru.cz
Screen níže: výpis stavu tachometru z technických kontrol, prováděný v ČR
- když vám prodávající VIN nechce poskytnout, je to už k zamyšlení. Dle našeho názoru není v takovém případě důvod, proč jej neposkytnout.
- pokud motocykl pochází ze zahraničí, je zde možnost kontaktovat dovozce dané značky v ČR a dotázat se na ujeté kilometry dle prováděných servisů (v případě, že motocykl byl servisován v autorizovaných servisech), dále je zde možno zjistit historii oprav, což platí i pro motocykly zakoupené v ČR.
Ve většině případů vám dovozce tyto informace poskytne – avšak občas se může stát, že vás odmítne, protože to není jejich povinnost. Záleží na přístupu a kvalitě zákaznického servisu.
- poslední možností – placenou, využití služeb například společnosti CEBIA, která vám za poplatek vytáhne veškeré dostupné informace jak ze zahraničí, tak z ČR z oficiálních zdrojů.
- v okamžiku, kdy jste historii motocyklu shledali věrohodnou a rozhodli se absolvovat cestu, přistoupíme k tomu, na co si dávat pozor při fyzické prohlídce.
- dojem – dobře vnímejte, jak na vás motorka působí! Všimněte si, jak je napnutý a ošetřený řetěz, jestli je motorka umytá a čistá, zda jsou nafoukané pneu, podívejte se na barvu a stav brzdové kapaliny (většinou jsou světlé barvy, tmavší bývají v menším měřítku). Zdánlivě se může jednat o prkotiny, ale lze z těchto atributů odhadnout, jak pečlivě se majitel o motocykl staral.
- Zkontrolujte identifikační znaky tzn. VIN – ražbu a zda koresponduje s TP.
Ražba VIN musí být rovně, znaky pravidelné a hloubka ražby u všech znaků stejná. U většiny nových motorek je ražba gravírovaná (jakoby tečkovaná a čísla nejsou celistvá). Na motorce musí být vylepen, nebo nýtován typový štítek. Pokud chybí, není to zásadní problém, ale musíte si ho poté objednat u zastoupení dané značky, jelikož bez něho vám neudělají evidenční a technickou kontrolu. Cena štítku se pohybuje v řádu stovek až tisíců korun.
Foto výše: VIN které svět neviděl…
Dole typové štítky: první nýtovaný, druhý nálepka.
Oboje originál. Takže v pořádku.
- zaměřte se na stav laku (ač laikovi se to nelehce odhaduje), pokuste se odhadnout, zda daná část byla lakovaná, nebo se jedná o originální lak. Originál je samozřejmě plus.
- zaměřte se také na dorazy řídítek. Více ohnutý, či dokonce zcela chybějící doraz, je indícií, že byla motorka v minulosti havarovaná a pokud vám majitel bude tvrdit, že je “spadlá pouze ze stojánku“ a tím se doraz poškodil, tak si buďte jisti, že to 100% není pravda.
Fota nahoře a dole: poškozený doraz řízení
- následně věnujte pozornost viditelným částem rámů, případně kyvné vidlici a zkoumejte případné stopy poškození (nejednolitý lak, popraskaný lak apod.). Také se zaměřte na lícování plastů a nádrže, škrábance na plexi, zrcátkách atd…
Fota dole: evidentní poškození dílů
Po prozkoumání případných poškození z důvodu havárie, můžete přejít ke zkoumání celkového technického stavu.
Tady chceme poznamenat, že havarovaný motocykl neznamená nutně špatný motocykl! Za předpokladu, že je oprava provedena odborně! A samozřejmě za předpokladu nezatajení této zásadní informace prodávajícím!
- podívejte se na stav předních vidlic a zadního tlumiče, zda jsou trubky vidlic a pístnice zadního tlumiče nepoškozené a suché. Zkontrolujte stav kotoučů. U předního i zadního stav plochy kotouče, u předních potom stav nýtů (u plovoucích kotoučů). Kotouče nesmí chrastit, jak když se ve tři ráno snažíte trefit klíči do zámku, když se vracíte z vánočního večírku za svojí milou… Pak mrkněte na destičky, jestli na nich alespoň něco je…
Foto výše: netěsná vidlice
- zkontrolujte také vůli v ložiskách kol (chytněte kolo dlaní z vrchu za pneu a pokuste se s ním párkrát „zaviklat“ do stran).
- dále zkuste přes přední brzdu případnou vůli v krku řízení. Stav řetězové sady (zatuhlé články, stav zubů zadní rozety, případně předního kolečka, ale na to patrně neuvidíte.
- před startem motoru, zkontrolujte jeho těsnost! (jestli něco nech.ije… )
- nastartování motoru / za studena!
Motor by měl chytit na první dobrou (na sytič muže být chod lehce nepravidelný – pokud se jedná o motocykl s karburátorem), po lehkém zahřátí by však chod měl být hladký a bez negativních zvuků (chrastění rozvodového řetízku, cvakání ventilů, tupé rány ozývající se od spodu motoru – klikový hřídel). U některých motocyklů je hlučnější spojkový koš, což nemusí být nutně závadou a po vymáčknutí spojky by se měl hluk ztišit.
P.S.: Kapitola sama o sobě jsou motocykly se suchou spojkou. Například Ducati, BIMOTA… Zde přes zvuk spojky nemusíte poslouchat nic jiného, protože hluk který produkují, žádné jiné závady neprozradí 😀
Je příjemné když není potřeba tyto komponenty hned měnit, ale kupujeme-li ojetý motocykl, je třeba i s nějakou tou investicí počítat!
Foto níže: řetězová sada v dobrém stavu
Důležitá věc – před zkušební jízdou, zkontrolujte datum výroby pneumatik!!! 10 let stará pneu by vás mohla nemile překvapit!!!
Foto výše: Pneumatika vyrobená ve 35. týdnu roku 2017
Foto výše: minimálně jetá pneu s dobrým vzorkem
No a když si opravdu nevíte rady, vezměte si s sebou schopného mechanika 😀
A příště se konečně svezeme na zkušební jízdě 🙂
Zorka / motoairbagsystems@gmail.com